شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۰۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸

جهانگیر کوثری تهیه‌کننده قدیمی سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار دیباچه، اظهار داشت: امسال در جشن‌ها و جشنواره‌های سینمایی که برگزار شد ، تفاوت‌های بسیاری به چشم می‌خورد و تقریباً هیچ فیلمی موفق نشد که در دو جشن جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند. این تفاوت که در انتخاب جشن‌های سینمایی کشور می‌بینیم را نشأت گرفته از رقابت جشن‌ها و جشنواره‌ها نمی‌دانم.
کوثری خاطرنشان کرد: جشن‌های مختلف برای تفاوت در انتخاب‌هایشان با هم رقابت ندارند. این تفاوت در انتخاب‌ها به نظر من به دلیل سلیقه، سیاست و نوع نگاه جشنواره‌ها است. جشنی مثل جشن حافظ که فیلم «متری شیش و نیم» جایزه بهترین فیلمش را از آن خود کرد انتخاب‌هایش بر اساس نظر یک هیأت داوران انجام می‌شود، جشن سینماسینما و جشن خانه سینما به شکل آکادمیک انتخاب‌های خود را انجام می‌دهند و جشنواره فیلم فجر که یک جشنواره دولتی است علاوه بر نظر هیأت داوران به طور قطع محافظه‌کاری‌هایی دارد که انتخاب‌هایش می‌تواند با باقی رویدادها تفاوت داشته باشد.
وی افزود: من این رویدادهای فرهنگی هنری را در مقابل هم نمی‌بینم و این تفاوت‌ها را نشأت گرفته از تلاش جشن‌ها برای متفاوت بودن با دیگری نمی‌دانم. به نظر من امسال تعداد فیلم‌های مدعی و خوب نسبتاً زیاد بود و این مسأله یکی از دلایل اصلی این اتفاق بوده و از طرفی نباید تفاوت سیاست‌ها و سلیقه‌ها را نیز فراموش کرد.

رقابت جشن‌های مستقل با جشنواره فیلم فجر امکان پذیر نیست | «در جستجوی فریده» گزینه خوبی برای معرفی به اسکار است!

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: معمولاً سال‌های گذشته یک فیلم در جشنواره‌ها بیش از دیگر آثار مطرح می‌شده و به شکلی اثر غالب در جشنواره‌ها بوده که همه انتظار دارند که این فیلم جایزه بگیرد. مثل فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» که وقتی در یک جشنواره حضور دارد چندان انتظار نمی‌رود که فیلم دیگری جایزه بهترین فیلم را بگیرد اما امسال فیلمی غالب وجود نداشت و به همین دلیل شاهد بودیم که در هر رویداد یک اثر سینمایی به عنوان اثر برتر انتخاب شد.
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فراری» خاطرنشان کرد: باید از این اتفاق در سینمای کشورمان خوشحال باشیم. این تفاوت‌ها نشان از عدم وجود نظری غالب در سینمای ما است که می‌تواند این تفاوت نظرها سینمای ما را به رشد کمی و کیفی برساند. وقتی رقابت‌ها سخت و غیر قابل پیش‌بینی می‌شود نشان از پیشرفت و رو به جلو بودن سینما دارد. جشن‌های مستقل در کنار جشنواره‌ای چون جشنواره فیلم فجر می‌توانند پایه‌های سینمای کشور باشند که با تشویق هنرمندان با استعداد و فیلم‌های خوب تمام نگرش‌های سینمایی را مدنظر قرار بدهند. به طور قطع اگر ما تنها یک جشنواره داشته باشیم برخی فیلم‌ها به آنچه مستحقش هستند نمی‌رسند و بسیاری از طیف‌ها و سلیقه‌ها نادیده گرفته می‌شوند. فیلم‌های کمدی، درام، ملودرام، سیاسی و... همه باید دیده شوند و باید با استفاده از این جشن‌ها و جشنواره‌ها مختلف به رشد کیفی آثار کمک کنیم.
کوثری با اشاره به انتخاب فیلم مستند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار، گفت: نکته جالب توجه این است که با وجود تعداد فیلم‌های خوبی که امسال شاهد اکرانشان بودیم، مستند «در جستجوی فریده» برای حضور در آکادمی اسکار انتخاب شد. به نظر من این مستند اثری خوش ساخت و جذاب است که موضوعی مهم و جهانی را مطرح می‌کند. موضوع کوچ کردن و اقامت گزیدن در کشورهای دیگر، موضوع مهمی است که در این مستند پرداخت خوبی بر آن صورت گرفته است. فیلم‌های خوبی چون «قصر شیرین» و «متری شیش و نیم» نیز برای حضور در آکادمی اسکار نامزد بودند که در نهایت «در جستجوی فریده» انتخاب شد و به نظر من با وجود اینکه «متری شیش و نیم» و «قصر شیرین» آثاری خوب و خوش ساخت هستند انتخاب این مستند انتخاب خوبی بوده و ما در این انتخاب برای موفقیت باید بیشتر نگاهی جهانی داشته باشیم و این موضوع را در نظر بگیریم که کدام آثار بیشتر مورد توجه آکادمی اسکار قرار می‌گیرد. من فکر می‌کنم «در جستجوی فریده» گزینه خوبی است و این انتخاب قطعاً چیزی از ارزش‌های دیگر فیلم‌ها کم نمی‌کند.
وی در پایان تصریح کرد: رقابت جشن‌های مستقل سینمایی با جشنواره فیلم فجر غیر ممکن است و بعید می‌دانم این جشن‌ها در آینده بتوانند رقیبی جدی برای جشنواره فجر باشند. همانطور که می‌دانیم جشنواره فجر یک رویداد دولتی با بودجه‌ای بالا است که در بحث تبلیغات قدرت بالایی دارد و دیگر جشن‌های مستقل چنین قدرتی ندارند و بسیار محدودتر و کوچک‌تر برگزار می‌شوند. به همین دلیل نباید انتظار داشت که این جشن‌ها روزی بتوانند جشنواره فیلم فجر را کنار بزنند. به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی که متولی اصلی جشنواره فیلم فجر است باید علاوه بر برگزاری جشنواره فیلم فجر مسائل مهم دیگری چون دفاع از حقوق آثار را مدنظر قرار بدهد. ما متأسفانه در سینمایمان شاهد تصمیم‌های خودسرانه‌ای هستیم که برای برخی فیلم‌ها گرفته می‌شود و این تصمیم‌ها در نهایت برخی آثار را در گیشه با شکست مواجه می‌کند. وزارت ارشاد و افرادی که دلسوز سینما هستند باید در جهت نظم بخشیدن به اوضاع سینما قدم بردارند، متأسفانه ما هر روز شاهد بیشتر شدن حواشی سینما هستیم و این جشن‌های سینمایی که می‌توانند منجر به اتفاقات خوب در سینمای کشور شوند بعضاً با حواشی روبرو می‌شوند که بسیار به ضرر سینما تمام می‌شود. امیدوارم ما شاهد برگزاری هر چه بهتر جشن‌ها و جشنواره‌های معتبرمان باشیم و وزارت فرهنگ و ارشاد نیز بتواند از حقوق هنرمندان دفاع کند. در این شرایط می‌توان انتظار به وجود آمدن یک شرایط مطلوب را داشت.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳